- Interpret: GADGET
- Album: The Great Destroyer
- Stopáž: 26:29
- Label: Relapse
- Datum vydání: 11. březen 2016
- Žánr: Grindcore
- Původ: Švédsko
Na novou desku od švédských grinderů GADGET jsme čekali dlouhých deset let, což je obvykle tak dlouhá doba, že člověk přestane věřit, že finální produkt mu opravdu naplní jeho vysoké očekávání. Ale jestli tohoto nelehkého úkolu kapela skutečně dosáhne, tak jako hudebnímu fanouškovy se vám nedopřeje uspokojivějšího pocitu. A nejenže GADGET tohoto dokázali, ale přinesli s sebou i desku, jejíž jméno se v grindcorové historii bude ještě několik let dlouho skloňovat.
„The Great Destroyer“ je jedním slovem mazec. Každý song je okamžitým výbuchem nevyzpytatelné energie a agrese, která ve zlomku vteřiny ihned přejde do následujícího explozivního tracku, který vám neposkytne žádný prostor se nadechnout a nijak tento šok vstřebat. Mým nejlepším přirovnáním je, že tahle deska zní jako kdyby vám jedním škubnutím strhli všechnu kůži z těla, jako u toho triku s ubrusem. Je ohromující, že za celou stopáž tohoto alba mají GADGET dostatek nápadů a fantazie, aby nezaměnitelně odlišili každý track od toho předešlého. Příkladem může být buď luxusní double-bass kanonáda na „Down and Out“, devastující breakdown na konci „Dedication“, který vám bez varování omlátí lebku o obrubník a nebo když na vás bafne Barney z NAPALM DEATH na „Violent Hours (For a Veiled Awakening)“. Ale rovněž budete překvapeni jaké nezvykle krásné kytarové harmonie album skýtá v titulní skladbě či „Känslan (Post Patch Anxiety)“. Ale těmi pravými momenty, kdy vám celá kostra vyleze tračníkem jsou dvě monumentálně heavy sludge skladby „In the Name of Suffering“ a finální „I Don't Need You / Dead and Gone“, které zní jako se ve 200 kilometrové rychlosti dostat do čelní srážky s celým konvojem náklaďáků, jenž převáží betonové bloky a vaši mámu. Z čehož právě závěr „Dead and Gone“ je opravdu tak bolestivě tvrdý, že zní jako být sežvýkán, polknut a stráven zaživa. Lepší zakončení si nelze přát.
Ale „The Great Destroyer“ by nebylo tím, čím je bez vskutku skvostné produkce. I při rychlostech, kterých nedosahuje ani vystřelený projektil je každý instrument slyšet čitelně a zřetelně. Nejlepším příkladem jsou bez debat bicí a jejich blast beaty, při kterých mi doslova slábnou kolena a vynechává tep. Marně hledám v hlavně, kdy jsem naposledy slyšel takto orgasmicky zuřivou kulometnou palbu, která činí z ultra-rozjetých songů jako „Choice of a Lost Generation“ nebo „The 02666 Heritage“ právě ty nejvíce na-prdel-posazující. Kvalita zvuku „The Great Destroyer“ je téměř přelomová a určitě je prvotřídním příkladem, jak má moderní grind produkce vypadat. Kdyby jste se najednou octli v pečlivě promazaném palebném mechanismu útočné pušky, tak by to tam nejspíše znělo podobně.
Zopakuji to tedy naposled: „The Great Destroyer“ je fantastickým albem, které si zaslouží vaši pozornost. Jak po skladatelské, technické a produkční stránce se jedná o jedno z nejvíce našlapaných a neúprosných nahrávek za celou historii žánru. Tohle je to další album NASUM, na které jsme čekali těch dlouhých dvanáct let. Tohle je album, které si zaslouží zasednout po boku „Exit“, „Time Waits For No Slave“, „Helvete“ či „World Extermination“ jako klasiky moderního grindu. Tohle je album, které momentálně ukořistilo titul alba roku. A tohle album si nemohlo vybrat příhodnější název než Velký Ničitel.
9/10
Oblíbené songy: Dedication, Violent Hours (For a Veiled Awakening), In the Name of Suffering, Choice of a Lost Generation, The Great Destroyer, I Don't Need You / Dead and Gone