Nový Spark
venku od 31. října
Muzikante, vydělávej jinak aneb Streaming v číslech

Muzikante, vydělávej jinak aneb Streaming v číslech

Britský Úřad pro ochranu hospodářské soutěže přišel se zajímavou studií týkající se toho, jak streaming ovlivňuje hudební byznys. Závěr, že pro mnohé umělce je dnes mnohem těžší v něm přežít, není nikterak překvapivý, zaujmou však mnohá dílčí zjištění a konkrétní čísla.

Zcela zjevné je i to, že streaming je dnes pro umělce a firmy primárním distribučním kanálem a pro posluchače zároveň přednostní volbou, jak se k hudbě dostávat. Množství umělců streamujících svou tvorbu na některé z platforem se mezi roky 2014 a 2020 zdvojnásobilo z 200 tisíc na 400 tisíc a víc než 80 % nahrané muziky je dnes konzumováno právě formou streamingu. A pro názornost, Britové se v loňském roce zasloužili v globálním měřítku o 138 miliard přehrání.

Streaming není tvůj styl? Kup si CD nebo LP na Sparkshopu!

A i když z dat vyplývá, že přístup k muzice, jakož i její tvorba a distribuce je snazší než kdykoliv jindy, těch, kteří z ní dokážou opravdu profitovat a živit se jí, je naprosté minimum. Abychom uvedli modelový příklad: pokud umělec dokáže generovat 1 milion streamů za měsíc po celý rok, přijde si za toto období na zhruba 12 tisíc liber, v přepočtu asi 350 tisíc korun. Čili z vašeho přehrání jediné skladby jdou muzikantovi do kapsy asi tři halíře.

Avšak na zmíněný jeden milion streamů měsíčně v Británii, která patří k nejsilnějším trhům, dosáhne asi jen 1700 umělců. „I mezi nejlepšími skladateli známe takové, kteří si musí zajišťovat jiné zdroje příjmu a na muziku jim tak ve finále nezbývá dost času,“ glosuje pro BBC britská country písničkářka Catherine Wilcox.

Každá ze streamovacích platforem však má smlouvy a ceníky nastavené jinak. Spotify údajně platí mezi 0,002 a 0,0038 librami za stream (5 – 10 halířů), v případě Apple Music jde o 0,0059 liber (17 halířů) a nejlakomější je YouTube, které umělcům dává jen 0,00052 liber za přehrání (1,5 halíře).

„Když se v roce 2001 objevila první streamovací služba Rhapsody, přišla na 9,99 dolarů měsíčně. O jedenadvacet let později stojí streaming pořád stejně. Pro spotřebitele je to samozřejmě výhodné. Není to však destruktivní pro hodnotu hudby jako takové? Odpověď by měla znít, že je,“ říká kapelník indierockové formace GOMEZ Tom Gray, který v začátcích koronavirové pandemie rozjel kampaň apelující na změnu tohoto systému #BrokenRecord. „Pro tvůrce je těžší si hudbou vydělat než kdykoliv dřív.“

Nový Spark
venku od 31. října
Kalendář akcí
04.03. ANIMALS AS LEADERS, NIGHT VERSES
14.03. ENEMY INSIDE
24.03. AIRBOURNE
25.03. THUNDER MOTHER, COBRA SPELL, VULVARINE
29.03. AVANTASIA
29.03. WOLFBRIGADE, MALIGNANT TUMOR
27.04. BEHEMOTH, SATYRICON, ROTTING CHRIST
02.05. JOE BONAMASSA
15.06. BRUCE SPRINGSTEEN AND THE E STREET BAND
A co FAKKER!?
logo
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace