TV Prima spustila svůj nový televizní seriál Temný Kraj s Lukášem Vaculíkem v hlavní roli. Ve dvojdílném díle Hříšníci se jako vrah objevuje metalista a nám to nedalo, abychom se na seriál nepodívali, jak je metalová subkultura divákovi prezentována. A verdikt?
Pro naše účely pomineme nezvyklé dělení každého z šestí dílů na dva, umělost a nevěrohodnost postav a jejich vývoje, dialogové a logické lapsy, vycpávkové scény, neherectví vybraných postav, že je to příliš dlouhé a další filmové a scenáristické prohřešky, ale zaměříme se na seriálový obraz metalu.
Krátký úvod pro neznalé. Specialista na sériové vrahy z Prahy je kvůli své nemoci nucen se vystěhovat na bývalou faru svého zemřelého strýce a jakožto vlkovi samotářovi mu společnost dělá zlatý retrívr a všudypřítomné křesťanské artefakty. Následuje klasický střet město x vesnice a boj s nemocí x práce je můj život.
Dvojdíl Hříšníci je uvozen sérií vražd, přičemž zakuklený vrah postupně zabodne svůj na zakázku vyrobený nůž do vietnamské dvojice ve večerce, kněze a taxikáře. Zároveň se na zdech kostela objeví sprejem nastříkaný pentagram a názvy kapel AMON AMARTH, DEATH, VENOM, XASTHU (sic!) a HELLHAMMER. Bystrý policejní aparát složený z neurotické velitelky, ambiciózního mamlase a místního Clancyho Wigguma ve spojení s hlavní postavou Krajem přijde na spojitost vraha s black metalem. Podezření padne na Iva Bukače, který se v devadesátých letech odstěhoval do Norska „a odtamtud si přivezl kromě blonďaté manželky i ideologii black metalu.“ Rasová nesnášenlivost, xenofobie a homofobie, uctívání zla a další prnoplánovitě navrstvené atributy, které si scenáristky vyčetly zřejmě z článku o Vargovi Vikernesovi na české wikipedii. (Mimochodem, aktuálně uvedený článek na Prima Zoom „Hořící kostely a vraždy – odvrácená tvář black metalu“ má v úvodu stejnou fotku Varga, jako česká wiki). Ve druhém díle je při scéně, kdy Bukač poslouchá black metal, zobrazen, jak kouří marihuanu, maniakálně se směje a spílá zásahové jednotce policie latinsky. Typické chování metalisty.
Při pohledu na počmáranou zeď je jasné, že scenáristky, rovněž autorky Velmi křehkých vztahů a Rodinných pout, neměly při odborných konzultacích po ruce metalistu. AMON AMARTH mají k blacku stejně blízko jako Kanye West v pseudodžísce k IRON MAIDEN. DEATH jsou taky úplně mimo. VENOM jsou považováni za otce zakladatele žánru, ale odkaz na druhou vlnu norského blacku, kdy docházelo k vraždám a útokům na kostely, se hroutí jako střecha Fantoftu po návštěvě Vikernese. Depressive black metal XASTHUR přišel v Temném Kraji o písmeno „r“ a konečně HELLHAMMER, kteří přibydou v průběhu děje, ačkoli považováni za death metal, měli na black vliv, a proto je možné jejich jméno na stěně kostela přijmout. Sečteno, podtrženo 1 z 5. Jako symboly asi nejlépe posloužily tradiční pentagram a obrácený kříž, ve stylu, když potřebujete něco okultního, dejte tam pentagram a obrácený kříž.
V průběhu zdlouhavého děje s mnoha odbočkami a dýněmi (probíhají dušičky/halloween) se vyjeví, že vrahem není black metalový recidivista Bukač, vyobrazený jako maniakální nihilista, ale chovanec ústavu pro mentálně choré, který se v Bukačovi zhlédl a psal si s ním, když Bukač seděl ve vězení. Schizofrenní mladík pak ubodá na zakázku vyrobeným zahnutým nožem (jestli chtěli tvůrci odkázat Vargovi fotky alá Count Grishnack, pak se jim něco povedlo) svého psychiatra, jelikož mu odmítá pomoci. Mezitím policie již nalezla jeho příbytek, který vypadá jak doupě narkomanů a objeví temnou komoru s fotkami mrtvých a obligátní 666 na stěně. Při finální scéně dopadení (trvající asi minutu s okamžitou odbočkou někam úplně jinam) se vyjeví, že mladík vraždil ve warpaintu, kterou nazýval maskou a ta mu přikazovala zabíjet. Warpaint sám o sobě vypadá jak smutná špatně namalovaná panda, co potkala Tima Burtona na návratu z nočního tahu. Vrah měl také na černo nalakované nehty, které snad nenosí už ani Alexi Laiho.
Spark, jakožto přední český rockový a metalový magazín odmítá toto zkreslené a nepravdivé zobrazení metalistů v naší společnosti. Strašení, že metal je hudba ďábla a všemožné historky, jak RAMMSTEIN, MARILYN MANSON ovlivnili mladé lidi, aby zabíjeli, jsou mnohokrát omleté a směšné. Démonizovat neznámé a odlišné jsou vlastnosti bigotních demagogů, kteří se snaží kontrolovat společnost i jednotlivce. Metalová hudba proniká čím dál tím více do mainstreamové kultury, jako příklad může sloužit páté místo Joakima Brodéna ve Slavíku, a dávno není okrajovou záležitostí pár zasvěcených. Ano, v black metalu se udály vraždy a zapalování kostelů, nicméně extremisty naleznete ve všech vrstvách a odvětvích kultury. Pár ojedinělých incidentů však vrhlo stín na celý styl a seriálem Temný Kraj vrhá i dál. Zatímco je katolická církev v seriálu zobrazována pozitivně a jako oběť (při divoké spekulaci by bylo zajímavé zjistit, zda není seriál dobře schované křesťanské promo), black metal je prostřednictvím dvou zcela neuvěřitelných a extremisticky laděných postav vykreslen jako to nejhorší zlo. Pro člověka, který má kulturní a životní rozhled, jistě úsměvné, avšak pro méně znalého diváka, může seriál podpořit zažitý stereotyp o metalistech převládající snad už z časů komunismu.
Touto statí chceme dát najevo svůj nesouhlas ke stereotypizaci metalistů a metalové subkultury jako takové. Pokládáme ji za zbytečnou a zavádějící, zvláště když v našich končinách s podobnými incidenty jako v Norsku zkušenosti nemáme. Chceme naopak vyzdvihnout pozitivní stránky metalu a jeho vliv na jedince. Nacházejí se korelace mezi počtem metalových kapel na obyvatele a výsledky ve vzdělání či kvalitou života, přičemž ve všech třech aspektech excelují severské země. Ale o tom někdy příště.