Universal Music Group, největší světová hudební společnost, se spojila se start-upem AI SoundLabs, aby pro ni vytvořil speciální vokální software využívající umělou inteligenci. Je toto začátek konce?
Z partnerství obou společností vzešel software nazvaný MicDrop, který využívá strojové učení k napodobování hlasu umělce. Teoreticky lze tuto technologii, která se vyvíjí již několik let, využít mnoha způsoby, například umožnit umělcům zpívat jazyky, které neovládají, nebo pokračovat v tvorbě hudby, i když jsou umělcovy hlasivky postiženy nemocí. Může také umožnit posmrtnou produkci písní hudebníků. Hlasový model lze použít podobně jako syntezátory a podle jeho tvůrců skýtá řadu nových kreativních možností. Zda by software mohl fungovat jako nástroj pro živé vystoupení, zůstává stále nejisté, ale pro umělce, kteří nemohou koncertovat kvůli zdravotním omezením, by to mohl být způsob, jak kvůli svým fanouškům vystupovat i nadále.
Otázkou je, zda se chceme hnát dopředu navzdory přirozenosti? Zakladatel SoundLabs BT říká: „Věříme, že budoucnost hudební tvorby je rozhodně na lidech. Umělá inteligence, je-li používána eticky, odemyká nové tvůrčí pohledy, zmenšuje chyby v tvůrčím procesu a pomáhá vybalancovat kreativitu umělců, fanoušků a tvůrců. Navrhujeme nástroje, které nemají nahradit lidské umělce, ale posílit lidskou kreativitu.“
Použití této technologie však může mít určité velmi znepokojivé etické důsledky a v budoucnosti obrovský dopad na hudební průmysl obecně. Schopnost replikovat umělcův hlas by mohlo smazat hranice mezi lidskými a syntetickými výkony a zpochybnit samotný pojem autenticity v hudbě. Navíc možnost vytvořit hudbu poté, co umělec zemře, může vést ke spletitým právním a etickým problémům zahrnujícím posmrtný souhlas a integritu umění.