Náš čtenář Radek Lukša nám poslal kvalitní report z německého festivalu Keep It True. Děkujeme!
Zůstat opravdový … i v roce 2015
Keep it True není obyčejný festival, je totiž cestou zpět do éry pruhovaných kalhot, ostnatých náramků i opasků a především pravdivé hudby
Poprvé si lístek zajišťující exkurzi do zlaté éry heavy metalu nechávám doručit před třemi čtyřmi lety, nicméně pracovní, respektive rodinné záležitosti tehdy cestu znemožňují. Udat vstupenku se ukazuje – jak vyplyne z dalšího – jako jednoduché. Vloni ovšem stačí přečíst v seznamu potvrzených účinkujících na Keep it True 2015 americké trio At War a cesta do 80. let se opět dostává na pořad dne! Tedy spíše posledního dubnového víkendu, kdy se kultovní akce v obci Lauda-Königshofen, ležící cca třicet kilometrů jihozápadně od Würzburgu, koná. „Servus!“ jsou první slova vítající přijíždějící - v našem případě po přibližně osmi stovkách kilometrů z Ostravy - na kempingovou Louku. Což je na Keep it True bezmála stejný pojem jako Hala, která je hlavním dějištěm festivalu. Headbangers a metalheads z daleka dorážejí s oblibou už ve čtvrtek. Samotný program začíná sice až v pátek, leč párty živená muzikou ze všech možných typů hudebních přehrávačů vyjma klasických gramofonů (nejsem si nicméně zcela jist, zda LP desky neotáčeli v bohatě vybavených karavanech) zde startuje s předstihem.
Halu otevírají na pokyn šéfpořadatelů Oliho & Tareka - ano, toho z kapely Majesty, jejíž první album se jmenuje, světe div se, Keep it True - v pátek hodinu před polednem. Tehdy už napětí zoufalců prosebně obcházejících se slovy i plakáty: „Ticked wanted!“ dostupuje vrcholu. Kdo si totiž nezajistí vstup na příští ročník KIT nejlépe hned první den konání toho momentálního, často spláče nad výdělkem. Festival v Laudě-Königshofen je tím vyhlášený a znalí účastnící spěchají po opáskování u brány ke stánku oficiálního merchandise pro lístky na KIT budoucí.
Poněkud kosmický metal Sacral Rage střídají The Unholy z Portugalska v čele se zpěvačkou říkající si Sara Steel. Ta umisťuje nahrávky včetně třískladbového dema i záznamů z koncertů na známý webový portál pro sdílení videosouborů; fanouškům heavy a power metalu Made in USA doporučeno. Ještě divočejší latinský temperament předvádí Cobra z Peru - na živo jim snad kvůli řezavému zvuku ale nedokáži tolik přijít na chuť, jako na deskách. Mají doposud dvě, mezi přehršlí mladých jihoamerických kapel se řadí stoprocentně k tomu zajímavějšímu.
Fist dostávají názvu - NWOBHM (na akci typu KIT se nepřepokládá neznalost této zkratky) jak má být. Britové z Newcastle, dříve společně s Venom a Raven hvězdy vydavatelství Neat Records, nakládají přibližně dvoutisícovému publiku jeden direkt za druhým. To Ashbury z Tucsonu v Arizoně, USA, zjemňují. „Máme už šest křížků na krku a patříme k odchovancům té nejstarší hardrockové školy,” říkají Rob a Randy Davisovi. Bratři se svou skupinou skvěle nahrazují ze setlistu vypadnuvší At War. LP Ashbury z roku 1983 Endless Skies je vynikající!
Sotva mizí z pódia klávesy patřící Ashbury, nastává čas Leatherwolf. Americký old school si nechává ujít opět málokdo. Zajímavou perličkou se stává vystoupení Uli Jon Rotha, jenž byl do roku 1978 členem Scorpions – však hraje skvosty tehdejší doby. A závěr pátečního večera patří triu Beehler, Ricci, Johnson. Exciter z Kanady ve své nejslavnější sestavě servírují „nej” pecky ze své dlouholeté speedmetalové kariéry počínaje legenárním LP Heavy Metal Maniac. Zpívajícímu bubeníkovi Danu Beehlerovi patří extra poklona ... fyzičku má jako maratonec.
Nechci se rouhat, ale Heathens Rage stejně jako Shock Paris jdou po zabijáckém vystoupení Killer stranou, raději trávím čas se sympatickými Belgičany nejen na jejich autogramiádě. Ale jen do doby, kdy zavoní síra. Pardon, zazní první tóny kytary v rukou Jeffa Dunna, jinak také Mantase. Spolu s ním v M-Pire of Evil hraje Tony „Demolition Man” Dolan, a když zvou na pódium speciálního hosta Abaddona, jsme svědky koncertu sestavy Venom z alba Prime Evil! Mám pro něj slabost (a nyní i tričko). A pozor, toto trio jede jako Venom Inc. evropské turné.
text i foto: Radek Lukša