V březnovém Sparku vám přinášíme obsáhlý rozhovor s moderními metalisty TESSERACT, jejichž novinka „War of Being“ sklízí chválu ze všech stran. Poprvé svou desku svěřili producentovi, poprvé se zabydleli ve studiu, poprvé měli na nahrávání čas. Výsledkem je komplexní a vypiplaná řadovka, byť úsilí o excelenci provázely i bolestivé škrty. Nepoužité party a nápady ale kapela nevyhazuje, protože se vždycky mohou hodit. A kdo ví, třeba je někdy v budoucnu umělá inteligence dotvoří do plnohodnotných písní.
TESSERACT se technologiím nebrání a kytarista James Monteith kritické názory na umělou inteligenci v souvislosti s uměním nesdílí. Ostatně, vizuál „War of Being“ vznikl právě s využitím AI. „Spousta lidí křičí, jak AI bere práci umělcům. S tím já naprosto nesouhlasím,“ říká James. „Umění je nápad, koncept, z podstaty lidská záležitost. Samotné vytvoření pramenící z myšlenky je proces, který kreativní vůbec není. Vrátím se k nám jako konkrétnímu příkladu – Amos přišel s nápady na vizuální koncept. Oslovili jsme několik grafiků, kteří si za vytvoření řekli šílené peníze. Sáhli jsme proto místo nich po umělé inteligenci a jednoduše stvořili, co si Amos představoval. Umělá inteligence byla nástrojem, vizuál by neexistoval bez originální Amosovy myšlenky. Když malíři, kreslíři nebo grafici pracují s Photoshopem, taky neřekneš, že jim program bere práci, zkrátka skrze něj jen realizují své vize. Když kdysi někdo poprvé přišel se štětcem, také nebral práci umělcům s kameny.“