Přesně před třiceti lety, 24. září 1991, vydala trojice otrhaných jinochů v čele s modrookým křiklounem přelomové album „Nevermind“, jímž se navždy zapsali do historie. Díky NIRVANĚ se rock stal opět mainstreamem a grunge ovládl prodejní žebříčky.
Objednejte si album Nevermind i stylový merch kapely v našem Sparkshopu
NIRVANA do rockové hudby zakombinovala prvky punku, popovou strukturu skladeb a silné melodie, jež Kurt obalil pochmurnými a sebeironickými texty a s intenzitou uragánu je předával přes mikrofon. S jeho verši se ztotožnila tehdejší generace dospívajících. Flanelka a otrhané džíny patřily k povinné výbavě každého, kdo se chtěl odlišit. Došlo k rozštěpení rocku na další subžánry, k experimentování a kombinacím, které dřív mohly komukoliv připadat šílené.
Album přitom začínalo na „skromném“ 144. místě žebříčku Billboard. Za první dva měsíce se ho prodalo 250 000 kopií, což čtyřnásobně překonalo prodeje předchozí desky „Bleach“, které se ale v rámci vydavatelství Sub Pop považovaly za úspěch. Poté se z NIRVANY staly hvězdy, které v lednu 1992 sesadily z první příčky „Dangerous“ Michaela Jacksona. „Nevermind“ získalo brzy diamantovou desku za 10 milionů prodaných nosičů. V současnosti překročilo album hranici 40 milionů. Grohl situaci komentuje: „Nikdy jsme nepočítali s tím, že se proměníme v takový fenomén. Vydali jsme desku a odjeli na turné. Hráli jsme v klubech pro 700 lidí, když jsme získali zlatou desku. Když jsme získali platinovou, objížděli jsme pořád koncerty v dodávce. Po deseti milionech prodaných CD jsem pořád bydlel u kamaráda v zadním pokoji. Když jsme se vrátili, nemohli jsme uvěřit tomu, co se mezitím stalo.“
Kompletní příběh „Nevermind“ a plakát k tomu najdete v zářijovém Sparku.